Marka Bilinirliği (7)
- Aklınıza gelen ilk beş atıştırmalık markası?
- Aklınıza gelen ilk beş saç bakım ürünü markası?
- Aklınıza gelen ilk beş ağız bakım ürünü markası?
- Aklınıza gelen ilk beş meşrubat markası?
Brand Recall – Marka Hatırlanırlığı; Bir ürün grubundan bahsedildiği zaman bir markanın akla gelmesi
Hatırlanma, tanınmaya göre daha güçlü bir kavramdır!
Jenerik marka olmak başarılı olmak mı demek?
Y&R ve Aaker’e göre tanınan fakat hatırlanmayan markalar ‘marka mezarlığı’na girerler!
Markalar neden marka mezarlığına girerler?
- Tek boyutlu oldukları,
- Tüketicilerin hayatlarıyla bağlarını kaybettikleri,
- Kültürel değerlerini yitirdikleri için.
Hummer 2010 yılından beri üretilmiyor
Napster en son sürümünü 2002’de çıkarttı
Ocak 2016’da seferlerini durdurdu
Telsim, Aria, Aysel, Avea ‘ da bunlara örnek
Kendi sektörlerini domine eden markalar?
TURKCELL
Yaşayan ölü markalar… United colors of benetton, Black Berry , Kodak
Pazar bazlı marka ederi!
Markalar mezarlıktan çıkabilir!
Top of mind Awareness – Marka adı egemenliği
Belli bir sektör düşünüldüğünde akla ilk gelen marka olmak
Tanınmak , hatırlanmak ve bilinmek için tüketiciye dokunmamız gerekiyor.
SES Grupları
Tüketiciyi kategorize edebilirseniz Hedef kitlelerinize/sosyal paydaşlarınıza ulaşmanın doğru yollarını bulacaksınız.
Mesela hangi hanelerde:
- Evin hanımı alışverişte çok daha etkili?
- Alışveriş günü pazartesi veya haftasonu
- Hangi market zincirinden alışveriş yapılıyor?
- Ayın 15’i önemli?
- Büyük ebatlar tercih edilir / küçük ebatlar tercih edilir?
- Marka sadakati yüksektir veya başka markaları denemeye itiraz etmez?
(Türkiye SES grupları 2006′ ya bakınız)
- Uluslararası ölçümlemede meslek ve eğitim esas alınıyor. Örneğin eşya sahipliğine dikkat edilmemiş.
- Eğitimden kaynaklı olarak sosyal yöne ağırlık veren göreceli olarak statik bir yapıda.
- Türkiye’de ise ekonomik durum ve sosyal mobilite dinamik bir yapıda.
- 2006’nın SES’inde ‘Aile Reisi’ var yenisinde onun yerini ‘Asıl Gelir Getiren Kişi’ (AGG) aldı.
- Eski araştırmada ‘gelir’ yoktu, ‘Aile Reisi’yle eşinin eğitim ve mesleklerinin yanı sıra onların anne ve babalarının eğitimi belirliyordu hangi SES Grubu olduklarını.
- Önceden ‘Aile Reisi’nin ve eşinin üniversite mezunu olması A Grubu olmaya yetmiyordu.
- Onların anne ve babalarının da üniversite mezunu olmaları gerekiyordu. Bu sınır 2012 araştırmasında kalktı.
- ‘Hane Halkı’nın hangi SES grubundan olduğunu‘Asıl Geliri Getiren’ (AGG) kişiyle eşinin mesleği ve geliri belirliyor
(Türkiye SES grupları 2012′ ye bakınız)
Küresel Pazarlama
Konular:
- İşletme Kavramı
- Pazarlama Tanımları / Dönemleri / Algılanan Değer / Glokal Kavramı
- Çoklu Marka Stratejisi-Kültürel Bağlam-Markalı İçerik
- Pazarlamada beklentileri karşılamak
- Marka kavramına giriş
- Marka Ederi ve Değeri
- Marka Bilinirliği
- Bir şirket aslında ne satar?
- Tanınma-Hatırlanma-Marka Mezarlığı-SES Grupları
- Bir şirket aslında hangi işle uğraşır
- Esneklik=Hayatta Kalmak
- Pazarlama Stratejileri
- Marka Sadakati kavramının pazarlamaya etkisi
- Pazar ve Pazarlama Araştırmaları
(Kaynak; Uğur Cevdet Panayırcı’ nın sunumlarından faydalanılmıştır)